Система моралі масонів викладена в алегоріях та проілюстрована символами, які ми часто бачимо на різних об’єктах та предметах. Будівлі у Львові не є винятком. Всевидяче око, промениста дельта, циркуль та трикутник і розбита колона… Цей рух оповитий чималими таємницями, тож спробуємо віднайти масонські символи на вулицях Львова. Але спершу декілька слів про те, хто ж такі масони, розповідає Бюро спадщини.
Що таке масонство та як воно з’явилось в Галичині?
Масонство – релігійно-етичний рух у багатьох країнах світу, метою якого є моральне самовдосконалення та об’єднання людства в релігійному братерському союзі. Найімовірніше, масонство виникло із середньовічної цехової організації – корпорації мулярів-будівельників. Також вважають, що система моралі масонів викладена в алегоріях та проілюстрована символами, тож спробуємо віднайти масонські символи на вулицях Львова..
Масонський рух у Галичині започаткував Франсуа Лонгшам де Бер’є, француз за походженням, нащадок родини гугенотів. З ним пов’язано заснування у Львові двох перших лож. Перша ложа «Трьох Богинь» (1747 р.), яка під тиском церкви самоліквідувалась. У 1767 р. у Львові розпочала діяти ложа «Трьох білих Орлів». На цей раз спроба Франсуа Лонгшама де Бер’є виявилась вдалою. Ложа «Трьох білих Орлів» діяла найдовше серед львівських вільномулярських осередків — 15 років – аж до 1782 р. Локація цих лож не відома, проте їх засновник володів будинком, що називався Соммерівським. Саме таку назву мала добре відома нам Венеціанська кам’яниця на пл. Ринок, 14.
У 1812 р. осередком масонства в Галичині стає родина князя Чарторийського, дружина якого організувала перший жіночий масонський клуб. Документи зберегли ім’я ще одного львівського масона — секретаря апеляційного суду, радника Лукевича. Приналежність його до братства “вільних мулярів” виявили лише після смерті Лукевича, під час обшуку поліцією його квартири у 1820 р.
І таких історій чимало, проте повернемось до архітектури…
Масонські символи в архітектурі Львова
Всевидяче око часто бачимо як на фасадах, так і в інтер’єрах храмів. Це був один з елементів декору, який використовувався як в церковній, так і світській архітектурі. Такий елемент у Львові зображений щонайменше на трьох будівлях релігійного характеру – Гарнізонному храмі свв. ап. Петра і Павла, Домініканському соборі (церква пресвятої Євхаристії) та на будівлі, що примикає до дзвіниці Вірменського собору. На перетині вул. Краківської та вул. Шевської на фасаді також є барельєф із таким символом.
Що ж він може означати та як він виник та поширився? Зазвичай вважають, що цей символ поширився із Західної Європи у XVII-XVIII ст., а у Східній – з кінця XVIII ст., як купольне зображення у храмах. Паралельно розвивається масонство та запозичує частину своїх символів із християнства та юдаїзму. Масони переймають й всевидяче око, яке називають “Промениста дельта”. У єгипетській міфології цей знак символізує воскресіння після смерті.
У релігійних спорудах цей знак уособлює присутність Бога у храмі, а також те, що за всіма людськими вчинками хтось завжди спостерігає згори. Масони трактують його як “всепроникнення Великого Архітектора”. Таким чином можна пояснити наявність таких символів у храмах.
Натомість у кам’яниці Абреківській, що була зведена наприкінці XVIII ст. у бароковому стилі на готичних підвалах двох давніших будівель. Ріг кам’яниці — зрізаний, підкреслений пілястрами та скульптурною пластикою “Всевидяче око” над тягою, що підкреслює партер. У 2008 р. скульптурна група була відновлена варшавським реставратором Янушем Смазою. Чи діяла тут масонська ложа або ж один з релігійних орденів та яку із цих організацій символізує всевидяче око – досі не відомо.
У Гарнізонному храмі свв. ап. Петра і Павла, що зведений архітектором Джакомо Бріано у пер. пол. XVII ст. та колись належав до ордену єзуїтів, над чільним вівтарем серед проміння сонця розміщено “Всевидяче око”. Проміння підносить Трійцю до рівня небесного світила, без якого неможливе саме існування.
Домініканський собор зведений за проєктом інженера та архітектора Яна де Вітте у XVIII ст. у стилі пізнього бароко. До основної частини храму з вівтарної сторони примикає каплиця Потоцьких (також Богоматері Яцкової, пол. Panny Matki Jackowiej), споруджена після 1764 р. на фронтоні якої розміщено око у трикутнику, що оточене сяйвом та янголами.
На вулиці Вірменській 7/9, поруч із дзвіницею Вірменського комплексу, розташований палац Вірменських архиєпископів. На будівлі зображено герб, головним елементом якого є Всевидяче око.
Вважають, що у Львові члени організації збиралися у палаці Замойських, на місці якого зараз знаходиться СШ №6, у будинку, в якому сьогодні Галицька ощадна каса та у Львівському шаховому клубі.
У 1928 р. надруковано працю професора Чоловського “Ошарий Львов”, де є розділ “Масонерія у Львові”. Автор описує нові “масонські храми”. Одним із них – будинок за тодішньою адресою вул. 3іморовича, 9 (сучасна вул. Дж. Дудаєва).
На цій житловій будівлі й зараз можемо побачити масонський герб, який складається із шестикутної зірки, утвореної циркулем й трикутником, а також розбитої колони. Косинець символізує Землю, а циркуль – Небесне Склепіння. Земля – те місце, де людина виконує свою роботу, а Небо – символічно зв’язано з місцем, де креслить свій план Великий Архітектор Всесвіту.
У 1920-х рр. масонська символіка з’являється як елемент на житловому будинку за адресою вул. Вітовського, 20. Це оригінальне поєднання релігійного та масонського символів.
Текст: Юлія Свищ
Фото: Ірина Колодка